آیروسل ها

آیروسل ها

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آیروسل یک سیستم خلاقانه، مقرون به صرفه، موثر، مطمئن و پاک جهت اطفاء سریع حریق و حفاظت از تجهیزات گران قیمت می باشد.

تجهیزات آیروسل دارای مدل های مختلف فعال شونده بصورت الکتریکی، حرارتی و دستی و با قابلیت اطفاء از ۵/۰ متر مکعب تا ۴۰ متر مکعب می باشند

آیروسل دارای گواهینامه استاندارد UL در جهان می باشد.

تجهیز برگزیده توسط سازمان هوا فضا امریکا (NASA) ایروسل جهت استفاده در شاتل فضا پیما می باشد

ایروسل در سال ۲۰۰۵  توسط کمپانی Fireaway اختراع گردید و در همان سال مدیران این کمپانی با تلفیق سابقه ۵۰ ساله خود در زمینه اطفاء حریق با این تکنولوژی جدید، در کمیسیون بزرگ سازمان جلوگیری از حریق امریکا ( NFPA ) کد استاندارد تألیف نمودند NFPA2010

 

عملکرد آیروسل در برخورد با حریق می باشد ، رادیکالهای عنصر پتاسیم که بخش فعال ایروسل با رادیکالهای آزاد آتش که پیوند دهنده اضلاع مثلث (حریق سوخت، حرارت و اکسیژن ) می باشند واکنش داده و باعث گسسته شدن پیوند آتش و در نتیجه اطفاء حریق می شوند و بعلت داشتن ذرات بسیار نافذ از بروز مجدد حریق تا ۶۰ دقیقه جلوگیری نموده و لذا حریق بطور کامل اطفاء می گردد.

سیستم های اطفای حریق ذره ای آیروسل، حفاظت از حریق را برای اموال و دارایی ها بدون تاثیرگذاری منفی روی محیط تامین می کند. تعداد زیادی از سیستم های اطفای حریق موثر دیگری که از گاز و یا سایر تکنولوژی ها استفاده می کنند نیز وجود دارد. به طور کلی سیستم های اطفاء گازی برای کاربرد در جاهایی که تجهیزات الکترونیکی و کامپیوتری و … وجود دارند و همچنین جاهایی که نیاز به اطفای سه بعدی و محافظت به طور کامل از تجهیزات و تابلوها وجود دارد، ترجیح داده می شود.
سیستم های آیروسل از سال 1990 شناخته شدند و تحت چندین برند و مدل توسط شرکت های مختلف عرضه می شدند. مبنای تکنولوژی این نوع سیستم اطفای حریق از روسیه بوده است جایی که برنامه های موشکی و راکتی سوخت جامد روسیه اجرا می شد. بعدها این نوع سیستم در انواع و مشتقات مختلف توسط تامین کنندگان متعدد وارد بازار شد و همچنین تغییرات دیگری نیز بر روی مفاهیم این نوع سیستم بر پایه تکنولوژی های متفاوت نظیر پایروتکنیک توسعه داده شدند.
ذرات آیروسل به طور کلی به صورت “داغ” بدون خنک کنندگی و یا “سرد” بصورت شیمیایی یا تکنولوژی خنک کنندگی ارجاع داده می شوند. نوع “داغ” آن معمولا دمای درون یک محفظه یا فضای بسته تا دمای ذوب آن، نظیر پلاستیک ها، حتی بدون حضور آتش بالا می برند. نوع “داغ” آیروسل ها به طور کلی مناسب استفاده در سیستم های اطفای حریق نمی باشند، بجز در کاربردهای خیلی خاص، به دلیل اینکه آنها با تخلیه حتی در صورت عدم حضور آتش می توانند منجر به صدمات جدی شوند. بنابراین درباره نوع “داغ” آیروسل ها در این مقاله دیگر بحثی نخواهد شد. نوع “سرد” آیروسل ها معمولا دمای درون محفظه و یا فضای بسته را آنقدری افزایش نمی دهند که منجر به صدمه شود ولی باید توجه داشت که دمای ذرات آیروسل خارج شده نزدیک نازل آیروسل و سطح ژنراتور آن اغلب از 200 °C درجه هم بالاتر می رود. ویژگیها و مشخصات حرارتی آیروسل ها بستگی به سازنده و اندازه آن دارد. ژنراتورهای آیروسل ها نباید برخلاف محدودیت های لیست شده تولید کنندگان آن نصب و استفاده گردد.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید: