سیستم های جدید کشف حریق

سیستم های جدید کشف حریق

 دتکتور مکشی سریع‌ترین آشکارساز دودی جهان

دستگاه مكشي Aspirating وسيله‌اي است كه هواي محل تحت پوشش را از طريق لوله به داخل يك محفظه تست مكيده و ذرات بسيار ريز دود موجود در آن را كشف مي‌نمايد. حساسيت اين دستگاه بسيار زياد بوده و توسط برنامه نرم‌افزاري مي‌توان آن‌را متناسب با منطقه تحت پوشش تغيير داد. حساسيت حداكثري اين دتكتور 0.02 تيرگي بر متر Obscuration /m است. يعني500 برابر دتكتورهاي معمولي. به دليل عدم نياز به استفاده از هادي الكتريكي در محيط تحت‌پوشش بهترين گزينه براي محيط‌هاي قابل‌انفجار، موزه‌ها، محل‌هاي داراي اشياء قيمتي، اتاق‌هاي پاك Clean Room ، محل‌هائي كه امكان دست‌كاري سنسورها در آن پيش‌بيني شود و هر محل تحت پوششي كه در آن نياز به تشخيص سريع آتش‌سوزي باشد، توصيه مي‌گردد. در حال حاضر اين وسيله در بسياري از فرودگاه‌ها، سالن‌هاي تحليل اطلاعات Server Room ، انبارهاي مواد منفجره و تاسيسات صنعتي با خطر انفجار به‌كار گرفته شده است. لوله‌هاي ارتباطي مي‌توانند از نوع مقاوم در مقابل آتش Fire Retardant و با اندازه 6~25mm باشند كه در نقاط حساس، سوراخ‌هاي 2~6mm در آنها ايجاد شده و هوا را از محيط به دستگاه منتقل نمايند. درصورت نياز مي‌توان بر سر راه اين لوله‌ها از فيلترهاي مختلف جهت حذف آلودگي‌هاي محيطي نصب نمود. شبكه لوله‌كشي مي‌تواند بصورت انشعابي يا خطي باشد. ولي طولاني‌ترين نقطه نمونه‌گيري نبايد بيشتر از 50 متر باشد و حداكثر زمان واكنش نبايد از دو دقيقه بيشتر شود.

كابل هوشمند حرارتی نوع تحت MHD,TSC

کابل سنسور حرارتي در واقع از سال 2000 ميلادي بطور موثر در جهان مورد استفاده قرار گرفت. اين كابل تخت داراي هشت رشته هادي است كه هركدام وظيفه خاصي را بعهده دارند. در طول كابل به فواصل مختلف سنسورهاي حرارتي مادون قرمز قرار مي‌گيرند. (فاصله سنسورها از يكديگر مي‌تواند 4,7,10,20 متر باشد) سنسورها همگي آدرس‌پذير و به تنهائي قابل برنامه‌ريزي و تنظيم هستند. همچنين مي‌توان سنسورهاي مختلف را در طول كابل زون‌بندي نمود و حساسيت آنها را بصورت دسته‌جمعي تعريف كرد. پوسته نهائي كابل از نوع مقاوم در مقابل آتش و ضداسيد بوده و در مقابل عوامل طبيعي نيز مقاوم است. بنابراين ازكابل سنسور حرارتي مي‌توان در هر محيطي استفاده نمود. سنسورها در مقابل تغييرات ناگهاني و حداكثر تعيین شده حرارت واكنش نشان مي‌دهند كه هردو قابل تنظيم هستند. درصد تغيير حرارت 12 درجه بر دقيقه و ماكزيمم حرارتي تا 90 درجه قابل برنامه‌ريزي‌ است. ميزان تنظيم حرارت مي‌تواند 0.1 C°/m باشد. با استفاده از برنامه نرم‌افزاري مي‌‎توان تغييرات حرارتي هر سنسور را بصورت جداگانه بر روي مانيتور مشاهده و درصورت لزوم در حافظه نگهداري كرد. از اين دتكتور هوشمند در تونل‌هاي ترافيكي، تونل‌هاي عبوركابل، زاغه مهمات، تأسيسات صنعتي با محيط انفجاري و هرگونه محلي كه آلودگي محيطي داشته باشد، استفاده مي‌شود. كابل در قرقره‌هاي 500 متري توليد مي‌شود. ليكن مي‌توان تا 2000 متر كابل را به هر مركز كنترل متصل نمود. مراكز كنترل نيز مي‌توانند با يكديگر شبكه شده و نهايتاٌ به مركز اصلي اعلام حريق هوشمند متصل شوند. هر مركز كنترل قابليت پذيرش چهار كارت رله يا كارت‌هاي مکمل را دارد.

برتري اين آشكارسازها در مقايسه با نوع كابل نوري آنها عبارت است از:

  • راحتي نصب و برنامه ريزي Commissioning با استفاده از ابزار معمولي.
  • نگهداري آسان پس از نصب بدون نياز به تخصص استفاده از ابزار پيچيده و گران مثل همسان ساز نوري.
  • عمر بسيار طولاني تر ( منبع نوري ليزر پس از گذشت سه تا چهار سال يك سوم از قدرت خود را از دست ميدهد و احتياج به تعويض دارد)
  • آگاهي يافتن از محل دقيق وقوع آتش سوزي با شناسائي آدرس سنسورها.
  • ارزان بودن قيمت در دوره كاري.
  • قابليت استفاده پس از آتش سوزي و قابليت تعويض بخش آسيب ديده احتمالي.

 دتکتور حرارتی تغییر فشار سریع‌ترین آشکارساز حرارتی جهان

اين دتكتور جديد با تغيير فشار ناشي از افزايش حرارت در اثر آتش‌سوزي عمل مي‌كند و نسبت تغيیر 0.1°C/min  را به‌راحتي تشخيص مي‌دهد. این سامانه شامل يك رشته لوله مسي يا گالوانيزه (بسته به محيط تحت پوشش) است كه در محل كشيده شده و هرگونه تغيير درجه حرارت را گزارش مي‌نمايد. این تغيير مي‎تواند بصورت افزايش ناگهاني يا نسبت به درجه حرارت ثابت باشد. اين‌كار براساس يك فناوري نوين صورت مي‌گيرد كه حساسيت آن چندين برابر سنسورهاي معمولي است. در این مکانیسم عامل انتقال لوله فلزي‌ است كه مي‌تواند در هر محيط نامتعارفي مورد استفاده قرار گيرد. مركز كنترل سامانه مي‌تواند در خارج از محيط قرار داده شود. ليكن نوع ضدانفجار آن نيز موجود است. طول لوله حداكثر 100 متر بوده ولي مراكز مي‌توانند با يكديگر شبكه شوند. بنابراين مي‌توان چندين  سنسور را در محل نصب و مراكز را به یکدیگر اتصال داد تا محدوديت طولي مرتفع گردد. با استفاده از مبدل آدرس‌پذير مراكز، قابل اتصال به سامانه اعلام حريق آدرس‌پذير خواهند شد. به‌نحوي‌كه تمامي اطلاعات مربوط به آنها در مركز اصلي اعلام حريق، قابل دستيابي و كنترل خواهد بود. كاربري ويژه اين سامانه در آتش‌سوزي درون تانك‌هاي نگهداري مواد سوختي Tank Farms و تأسيسات پتروشيمي است. با استفاده از نرم افزار Heat Tracer ميتوان تعييرات محيطي دما را بصورت گرافيك رنگي بطور دائم بر روي مانيتور كامپيوتر مشاهده نمود.

 دتکتور شعله‌ای مدرن با پوشش 100 متر  سریع‌ترین آشکارساز شعله‌ای جهان

اين آشكارساز شعله‌اي پديده جديدی در فناوري جهاني‌ست كه مي‌تواند با 16 دتكتور مادون قرمز خود، 8 زاويه ديد استثنائي ايجاد و شعله را در مسافت دور تشخيص دهد. در مقابل تمامي عوامل طبيعي کاملاً مقاوم است و نور خورشيد، نورهاي مصنوعي و آرك جوشكاري در كار آن اخلال ايجاد نمي‌نمايند. اين دتكتور را مي‌توان در چهار آستانه شروع بكار تنظيم نمود و در هر نوع محيطي مورد استفاده قرار داد. بيشترين كاربري اين آشكارسازها، حفاظت از محيط‌هاي باز و سرپوشيده با خطر احتراق و انفجار، همچون آشيانه هواپيما، محوطه اطراف تانك‌هاي ذخيره مواد سوختي Tank Farms ، تأسيسات پالايش نفت و پروسس پتروشيمي مي‌باشد. اين دتكتورها را مي‌توان به همراه پمپ تميزكننده هواي اطراف Purge Pump در مناطق با آلودگي هوا سفارش داد.

 دتکتور نوری مدرن با پوشش 150 متر  دو بیم جداگانه UV/IR

این بیم دتکتور جدید با قابلیت‌های بی‌نظیر، می‌تواند تا مسافت 150 متر را پوشش دهد. فرستنده بیم دارای 6 سنسور است که در زوایای مختلف امواج مادون قرمز و ماوراء بنفش را منتشر و گیرنده، این امواج را دریافت و تحلیل می‌نماید. گیرنده پاسخ مناسب را متناسب با اطلاعات دریافتی از هر کدام از فرستنده‌ها و ترکیب آنها، به مرکز کنترل اعلام حریق ارسال می‌دارد. آشکارساز در مقابل اشعه خورشید و سایر نورهای محیطی مصون است و ذرات جامد معلق در هوا در کار آن تاثیر نمی‌گذارند. به دلیل مصرف انرژی بسیار ناچیز، این آشکارساز می‌تواند در مدار لوپ آدرس‌پذير قرار گرفته و ولتاژ لازم را کسب نماید.

 سنسور گاز ضدانفجار  بدون نیاز به کالیبریشن کیت

اين سنسور ضدانفجار جهت کشف انواع گازهاي سمي و قابل‌اشتعال ساخته شده و از طريق پروگرامر دستي قابل برنامه‌ريزي و تنظيم است. حساسيت اين سنسور در سه سطح آستانه و در مقابل تاثير گازهاي مختلف، بدون  نياز به بازكردن درب آن برنامه‌ريزي مي‌شود. روش كار آن، انتشار طبيعي Natural Diffusion بوده وكليه گازهاي صنعتي را پوشش مي‌دهد. علاوه بر اينكه اين سنسور در شبكه RS485 قادر به كار است و پروتكل 4~20 ميلي‌آمپر را تأمين مي‌نمايد، دو رله با دو آستانه خروجي نيز دارد تا درصورت نياز، از آنها به‌عنوان راه‌انداز در مواقع لزوم استفاده گردد.

 هوشمندترین دتکتور مختلط جهان

این دتکتور، کامل‌ترين آشكارساز آدرس‌پذيري است كه تاكنون ساخته شده است که بصورت خودكار آدرس‌دهي مي‌شود. Soft Addressing و داراي دو سنسور مستقل دودي از نوع فتوالكتريك و حرارتي از نوع ترميستوري است كه تحت يك آدرس در مدار قرار مي‌گيرند. ليكن عملكرد كاملاً جداگانه دارند. بدين معني كه درصورت فعال‌شدن هركدام، پنل مركزي نوع سنسور مربوط به آن‌را نمايش مي‌دهد. سنسور دودي داراي محفظه دود بهينه شده است و حساسيت آن قابل برنامه‌ريزي‌ست. علاوه براين، سنسور دودي داراي دو مرحله پيش‌اخطار Pre Warning مي‌باشد كه آستانه عملكرد هر دو آنها قابل برنامه‌ريزي است. سنسور حرارتي تنها يك مدار پيش‌اخطار با آستانه قابل تنظيم دارد. در حالت عادي حساسيت آستانه سنسور دودي 50 درصد براي پيش‌اخطار اول و 70 درصد براي پيش‌اخطار دوم و براي سنسورحرارتي 50 درصد مي‌باشد. آشكارساز داراي يك مدار كاملاٌ استثنائي است كه با افزايش حرارت محيطي گزارش شده توسط سنسور حرارتي، آستانه حساسيت سنسور دود را به همان نسبت افزايش مي‌دهد. اين امر با مقايسه ميزان درجه حرارت محيطي ثبت‌شده كه بصورت روزانه توسط سنسورهاي آشكارساز دريافت و در حافظه آن ثبت مي‌شود  (نگهداري شده) انجام گرفته (ميگيرد) و بنابراين تغييرات حرارت فصلي بر آن تاثير ندارد.  همچنين با وجود مدارات فيلترينگ ورودي، دود لحظه‌اي مثل دميدن دود سيگار باعث راه‌اندازي آشكارساز نمي‌گردد. اين امر باعث خواهد شد تا خطاي عملكرد دتكتور به حداقل خود برسد. مدارات داخلي و سنسورها مرتباٌ بوسيله پروسسور داخلي آشكارساز، مورد آزمايش قرار مي‌گيرند و هرگونه خطاي داخلي گزارش مي‌شود. Self Evaluation اين امر شامل كثيفي، گردگرفتگي، ضعف بيم فرستنده در محفظه دود و پايان عمل سنسورها نيز مي‌گردد كه بطور جداگانه بر روي پنل دستگاه مركزي قابل مشاهده خواهد بود. سنسور حرارتي اين آشكارساز در كليه رديف‌هاي استاندارد EN54-5 دركلاس‌هاي A1,A2,B حتي با انديكس‌هاي S,R جهت مناطق هميشه سرد (سردخانه‌ها) يا هميشه گرم (موتورخانه يا ديزل‌روم) قابل تعريف است. آشكارساز را مي‌توان از حالت مختلط درآورده و تنها براي دود يا حرارت بكار گرفت. با برنامه‌ريزي از طريق تابلو مركزي، مي‌توان عملكرد آشكارساز را منوط به فعال‌شدن هر دو سنسور دود و حرارت نمود. اين امر در فعال‌سازي سيستم اطفاء حريق، از استفاده چند دتكتور جهت اطمينان از وقوع آتش‌سوزي، خواهد كاست.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید: